بهترین نرم‌افزار سه‌بعدی برای معماری

بهترین نرم‌افزار سه‌بعدی برای معماری
چکیده این مطلب : انتشار : 18312

برای خیلی از هنرجویان پیش‌آمده که با توجه به توانایی‌هایی که در معماری و طراحی داشته‌اند در مرحله از کار نیازمند به یادگیری یک نرم‌افزار سه‌بعدی شده‌اند، نرم‌افزارهای بسیار زیادی در دنیای طراحی و انیمیشن و معماری وجود دارد، اما انتخاب


بهترین نرم‌افزار سه‌بعدی برای معماری

 برای خیلی از هنرجویان پیش‌آمده که با توجه به توانایی‌هایی که در معماری و طراحی داشته‌اند در مرحله از کار نیازمند به یادگیری یک نرم‌افزار سه‌بعدی شده‌اند، نرم‌افزارهای بسیار زیادی در دنیای طراحی و انیمیشن و معماری وجود دارد، اما انتخاب هرکدام از آن‌ها که مرتبط با حوزه کاری ما باشد بسیار مهم‌تر خواهد بود.متأسفانه یکی از مشکلاتی که در کشور ما سالهاست رواج پیداکرده تعصبات نرم‌افزاری و مقایسه نرم‌افزارهای معماری هست ، و افراد به‌جای یادگیری و تمرکز بر روی یک  برنامه در جستجو و تحقیق قوی‌ترین و جدیدترین  یا ساده‌ترین نرم‌افزارهای معماری نرم‌افزار رفته و هیچ‌گاه نمی‌توانند به‌طور کامل و صحیح یک برنامه را آموزش‌دیده و از آن استفاده کنند .



 چگونه نرم‌افزارها معماری را انتخاب کنیم

 ابتدا باید این سؤال را از خودمان بپرسیم که کدام برنامه را برای چه‌کاری و به چه دلیل باید استفاده کنم، و چگونه میتوانیم درآمدزایی برسیم . حال با یک جواب ساده و سرانگشتی می‌توانیم به انتخاب برسیم. هدف خودمان را از یادگیری نرم‌افزار سه‌بعدی انتخاب کنیم.

 درباره نرم‌افزارهای سه‌بعدی تحقیق کنیم.

 به‌عنوان‌مثال اگر درزمینهٔ معماری و دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنیم و یا نیازمند مدل‌سازی ساده معماری جهت شرکت در مسابقات معماری هستیم. و یا طراح کابینت آشپزخانه .برای به تصویر کشیدن خلاقیت و ایده‌های ذهنی خودمان به‌جای ماکت‌سازی و هزینه‌های زیاد  ، بهتر است طرح‌ها را به‌صورت سه‌بعدی ایجاد کرده و به‌راحتی آن‌ها را بارها و بارها ویرایش کنیم .

 برنامه های سه‌بعدی بسیار زیاد وجود دارد و شما می‌توانید حتی ساده‌ترین نرم‌افزارهای سه‌بعدی را یاد بگیرید و استفاده کنید ، منظور از آسان و ساده بودن به این معنا نیست که شما می‌توانید مانند برنامه PAINT  ویندوز آن‌ها را تصور کرده و یاد بگیرید.

 

کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای معماری

 نرم‌افزارهای سه‌بعدی مرتبط درزمینهٔ معماری مانند اتوکد اسکچاپ تری دی مکس  راینو  رویت آرشیکد و غیره ،که هرکدام توانایی مربوط به خود در انجام یک پروژه را دارا هست و شما نیاز دارید تا یکی از آن‌ها را برای کارهای طراحی معماری و دکوراسیون انتخاب کنید .در حال حاظر پرکاربردترین برنامه های سه‌بعدی معماری اتوکد و تری دی مکس بوده که طرح‌های دوبعدی و سه‌بعدی را به‌راحتی می‌توان با آن‌ها انجام داد و یک خروجی باکیفیت عالی گرفت .

 

از این قسمت می توانید پک آموزش تری دی مکس (جادوگر سه بعدی ) را تهیه کنید .

 

بهترین نرم‌افزار مدل‌سازی

اگر هدف شما از طراحی و معماری صرفاً مدل‌سازی بوده می‌توانید برنامه‌هایی را که در آن حوزه وجود داشته را مشخص کنید تا نیاز شمارا در مدل‌سازی‌های ساده و کانسپت برطرف نماید مانند نرم‌افزار مثل اسکچاپ.

 بسیاری از برنامه های طراحی توانایی متریال و رندر را نیز دارا می‌باشند. مدل‌سازی سه‌بعدی معماری  طراحی نما را می‌توان در چند بخش تقسیم نمود

 1- مدل‌سازی‌هایی که به‌صورت کانسپت بوده و شما فقط نیاز دارید تا یک حجم اولیه از کار و ایده خود را نمایش دهید

 ۲ -مدل‌سازی‌های سنگین و پیچیده جهت طراحی و دکوراسیون داخلی و طراحی نمای ساختمان

۳- مدل‌سازی‌هایی که به همراه دیتایل های اجرایی جهت اجرای پروژه و برآورد هزینه در مکان موردنظر مورداستفاده قرار می‌گیرد

 

 کدام نرم‌افزار سه‌بعدی را شروع کنیم

 بیایید این‌طور مثال بزنیم ، شما به همراه خانواده قصد مسافرت به یک شهر دور را دارید در مرحله اول اقدامات سفر را آماده می‌کنید ، مانند زمان سفر -مایحتاج سفر -و غیره . تعداد افرادی که باید با آن‌ها به مسافرت بروید و خرج‌هایی که در مسیر راه دارید را حساب می‌کنید.

 در اولین قدم حرکت برای مسافرت به کدام وسیله نقلیه فکر می‌کنید. آیا برای مسافرت چهار نفرِ به شهرهای شمال کشور یا از شمال به جنوب کشور شما کامیون را برای خودتان انتخاب می‌کنید، آیا مسافرت برای شما لذت‌بخش خواهد بود ؟در پاسخ خیر. چرا؟

 با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌اید و زمان سفر را حساب کرده‌ایم ،حرکت با کامیون برای ما در مسیر چه خواهد شد.

 حال اگر نیاز باشد به آن منطقه نقل و مکان کنیم و اسباب‌اثاثیه منزل خود را هم انتقال دهیم و به همراه یک خانواده ۴ نفرِ و کلیه لوازم خانه و منزل این سؤال را می‌پرسید که آیا تمام لوازم و افراد خانه را سوار پراید کنم ؟. بازهم خیر. کار کردن و طراحی با نرم‌افزارها هم به همین شکل خواهد بود. ابتدا هدف خودمان را از کار کردن با این نرم‌افزار مشخص کنیم.

 همیشه قوی‌ترین و سخت‌ترین برنامه بهترین نیست. شما در ابتدا حوزه کاری‌تان را مشخص کنید ، نه آنکه فقط بگوییم برنامه‌ای برای کارهای معماری. حتی می‌توانید معماری را تقسیم‌بندی کرده و حوزه مشخص و خط فکری خودتان را نیز در آن مشخص کنید. می‌توانید دکوراسیون داخلی انجام دهید. می‌توانید طراحی نما به همراه فاز ۲ را انجام دهید.

می‌تواند وارد حوزه طراحی و انیمیشن های معماری شوید.

 یا فقط برای مسابقات معماری خودتان را آماده کنید. پس برای هر کدام از حوزه هایی که تعریف کرده ایم می‌توانیم نرم افزاری با توجه به نیاز خودمان انتخاب کنیم.

 

نرم افزار تری دی مکس و دنیای معماری

 در مقالات قبلی به طور کامل این نرم افزار را برایتان شرح داده ایم و از توانایی های این نرم افزار به صورت کامل صحبت نمودیم.

 برنامه ای که با آن میتوانید در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی و نمایش نورپردازی و متریال به صورت طبیعی کار را با آن انجام دهید در این نرم افزار شما قادر خواهید بود در هر لحظه طرح خود را به بهترین شکل تغییر دهید.ایده های خودتان را به تصویر بکشید .انیمیشن سازی انجام داده و یا در زمینه های دیگر مانند طراحی قطعات صنعتی از آن استفاده کنید .آموزش های ویدیویی تری دی مکس را در داخل سایت تریدی خوانی میتوانید مشاهده کنید و همینطور مقالات معماری مربوط به تری دی مکس را پیشنهاد میکنیم.

نرم افزار revit

 نرم افزار بر اساس BIM به این معنا که به صورت یک سیستم هوشمند عمل کرده و شما توانایی انجام دو کار همزمان یعنی ترسیم پلان و ترسیم مدل به صورت سه بعدی را خواهید داشت. این نرم افزار قابلیت های بسیار زیادی در طراحی و فاز ۲ داشته و می تواند به راحتی هنگام ترسیم برای شما فاز اجرایی را نیز نمایش دهد .زمانی که شما با برنامه اتوکد شروع به ترسیم می‌کنید فقط با ابزار ها و دستورات لاین سر و کار داشته و می توانید برای بهتر شدن طراحی خود از این دستورات استفاده نمایید

 اما یک نرم افزار مانند علاوه بر توانایی های لازم جهت ترسیم پلان مانند اتوکد به شما کمک می کند تا طراحی خودتان را در همان لحظه به صورت سه بعدی مشاهده کنید. شاید بپرسید که نرم افزار اتوکد هم توانایی سه بعدی را دارد. بله. اما نیاز دارید تا از حالت ۲ بعدی خارج شده و وارد فضای سه بعدی آن شوید و در هر حالت فقط میتوانید یک کار را برای آن انجام دهید اما در نرم افزار رویت هر دو کار را باهم انجام داده و جالب این جاست که با توجه به تعریف ضخامت دیوارها می توانید متریالهای داخلی و بیرونی را به راحتی تعریف نمایید.

 نما و برش در نرم افزارهای طراحی

  شاید یکی از وقت گیر ترین کارهایی که میتوان با نرم افزار اتوکد انجام داد بخش برش های پلان می باشد شما پس از صرف زمان زیاد برای ایجاد برش یک نما اگر نیاز داشته باشید که طرح را ادیت کنید دوباره باید تمام برش ها و پلان را تغییر دهید. در حالی که در نرم افزار رویت فقط یک بخش از پلان را ادیت نموده و تمام نماهای سه بعدی پلان ها و برش های شما انجام می شود. و جهت برش دادن یک پلان در نرم افزار رویت شما فقط به یک سکشن نیاز دارید. متوجه شدیم که با این نرم افزار هوشمند می توانید چند کار را با یکدیگر انجام دهید و در بازار کار و دفاتر معماری به جای استفاده از چند نیرو می توانیم از یک شخص که با نرم افزار رویت آشنایی دارد استفاده کرده و تمام پلان ها و کار های سه بعدی حتی متره و برآورد یعنی محاسبات و متریال هزینه ساختمان را نیز انجام دهیم. اما به خاطر داشته باشید شرکت های قوی از چند نیرو در کار استفاده میکنند .

 نرم افزار انیمیشن سازی لومیون

  در مقالات قبلی به صورت کامل نرم افزار لومیون را شرح داده و این که قبل از یادگیری انیمیشن به چه نکاتی باید توجه کنیم صحبت کردیم نرم افزار لومیون برای کارهای معماری و انیمیشن سازی  ساخته شد. یادگیری این نرم افزار بسیار راحت و آسان بوده و شما به راحتی می توانید پس از وارد کردن یک صحنه آماده از نرم افزارهای سه بعدی مانند تری دی مکس و اسکچاپ تمام آبجکت ها و پرسوناژها را در محیط ایجاد کرده و با صداگذاری و تنظیمات نور و آسمان ابر ها و کارایی مورد نیاز صحنه های خودتان را ایجاد کرده و در نهایت یک خروجی انیمیشن از کارتان تهیه کنید. پس متوجه شدیم که اگر در پروژه های معماری خودمان نیاز داریم تا از نرم افزارهای انیمیشن سازی استفاده کنیم یکی از بهترین پیشنهادها می تواند نرم افزار لومیون باشد. برای تهیه پک آموزشی لومیون می توانید در قسمت فروشگاه سایت تری دی خوانی مراجعه کنید.

 

از این قسمت می توانید پک آموزش لومیون و انیمیشن سازی در معماری را تهیه کنید .

 

 ترسیم دیاگرام های معماری

 بسیاری از دانشجویان معماری و طراحان نیاز دارند تا روند ایده شکل‌گیری کار خودشان را و یا دیاگرام های معماری را به صورت تصویری به کارفرما نشان دهند که برای این کار یکی از بهترین نرم افزارهای ترسیم دیاگرام های معماری می‌تواند نرم افزار فتوشاپ باشد. پس از ترسیم دیاگرام ها می‌توانیم ها و پروژه های خودمان را پست پروداکشن کرده و ارائه کار ما را بهتر کنیم. جهت آموزش پست پروداکشن و تهیه پک کامل پست پروداکشن می توانید به سایت خانی

 مراجعه کنید.

 

از این قسمت می توانید پک آموزش پست پروداکشن در معماری را تهیه کنید .

 

نرم افزارهایی که یک معمار باید بداند.

 با توجه به توضیحاتی که در بخش بالا داده ایم متوجه شدیم که هر کدام از نرم افزارها در زمینه طراحی و معماری در یک بخش خاص می‌تواند به ما کمک کند و چند مورد از آنها را به صورت کوتاه مورد برسی قرار دادیم و اینکه کدام نرم افزار را به چه شکل استفاده کنیم بستگی به توانایی ما داشته و می‌توانیم به راحتی از این نرم افزارها در پروژه های معماری خود به صورت تیم ورک استفاده کنیم. به این صورت که نیاز نیست همه این نرم افزارها را یک شخص یاد بگیرد. شما می توانید با جمع کردن افراد متخصص در زمینه های مختلف تیم طراحی خودتان را شکل دهید. و به این شکل برای شرکت خود سود آوری داشته باشید و به راحتی در بین شرکت های طراحی و معماری شناخته شوید .


نرم افزار های مهم معماری

   تمام نرم افزارهای طراحی و انیمیشن سازی برای یک هدف خاص توسط شرکت سازنده ایجاد شده و برای آن سرمایه گذاری شده است و هیچ کدام از نرم افزار ها عملکرد مشابه با یکدیگر نداشته و هر کدام از آنها در زمینه کاری خودشان می تواند توانایی هایی را داشته باشد.به عنوان مثال نرم افزار مکس و راینو هر کدام در یک بخش توانایی لازم برای کار را داشته و نمی توان موضوع اینکه کدام یک قوی تر عمل خواهد کرد را مطرح کرد و این یک اشتبا بزرگ خواهد بود . در بخش بالا نرم افزارهایی که توضیح داده شد در قالب نصب ویندوز بوده و ما می‌توانیم جهت بهتر شدن سطح کار خود از اپلیکیشن های موجود در بازار نیز استفاده نماییم برنامه های بسیار زیادی برای موبایل طراحی شده که شما می توانید اندازه گذاری ها طراحی ها رنگ بندی و غیره را به راحتی در آنها تفکیک نموده و در پروژه های معماری خودتان استفاده نمایید.



 

جدیدترین نرم افزارهای معماری

 برای یادگیری نرم افزار شما نیاز دارید به عنوان معمار و طراح همیشه در جستجوی طراحی و برنامه های خود بوده و  همانطور که نیاز است همیشه تمرین کنیم تا بهترین طراحی دست را داشته باشیم ، در اینجا نیاز داریم تا نرم افزارهای مختلف با تکنولوژی های جدید را در زمینه کاری خودمان پیدا کنیم پس برای مشخص شدن جدیدترین و بهترین نرم افزارها همین حالا یک سرچ در گوگل انجام دهید تا متوجه شوید کدام یک از اپلیکیشن های موبایل می‌تواند در زمینه کاری شما عملکرد بهتری را داشته باشد و در کار به شما و گروه کمک کند




چقدر تمایل داری با رشته معماری یک زندگی رویایی بسازی



ده نکته حیاتی در تری دی مکس که از آن بی اطلاع هستید


 

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از محصولات زیر نیز استقبال کرده اند

The-object-is-ready-for-3dmax

آبجکت آماده تری دی مکس

در این بسته آموزشی آبجکت های آماده با موضوعات مختلف برای طراحی نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی . برای فضاهای مسکونی . اداری . ورزشی . پارک . ساحل . تجاری . پزشکی . و غیره تولید و جکع آوری شده است

Buy-revit-Architecture-Package

خرید پکیج رویت استراکچر

ورود به دنیای حرفه ای مهندسی معماری ، در پکیج جامع رویت revitکه آموزش صفر تاصد این پکیج مخصوص برای ورود به بازار کار معماری میباشد .با پکیج رویت شارپ آموزش صفر تاصد رویت بهترین پکیج رویت پکیج جامع آموزش رویت اگر در یک جمله بخواهیم پکیج revit architecture را برای شما توضیح دهیم .اینگونه بیان میکنیم بدون یادگیری رویت ،معماری شما ناقص خواهد ماند .

learning-post-production

آموزش کامل پست پروداکشن

در این محصول شما بعد از رندر و خروجی در مرحله پست پروداکشن قرار میگیرید ، با اصول رنگ بندی در فتوشاپ و نحوه ایجاد درخت و انسان و بکگراند.همچنین ایجاد شیت بندی در معماری آشنا خواهید شد.

نظرات

سیدناصر محسن پور
۱۳۹۹/۰۱/۱۵
باعرض سلام و خسته نباشید خدمدت مهندس عزیز ،بابت مطالب و محتوای عالی ممنون وخسته نباشید ،آقای مهندس یه سئوال بنده آتش نشان هستم ولی در حدود ۲۲ساله برق ساختمان هم انجام میدم که به لطف خدا بالای ۲۰۰۰ ساختمان روشن کرده ام و همچنین مربی کاراته هستم والان چند سالی هست که تمام تجربیات و ابتکار وتمام و ترفندها ی خودم در زمینه ورزش وبرق یادداشت کردم و میخواستم یه قسمتی رایگان و قسمتی برای آموزش بذارم ولی میخواستم. بدونم به وسیله لپ تاپ طرحهای سه بعدی بسازم که هم بتونم همون جا به طور قابل درک توضیح بدم آیا امکان در کار بنده وجود دارد یا نرم افزاری که بدرد بنده بوخوره مد نظر شما هست ؟از اینکه طولانی شد عذر خواهی میکنم ،ممنون میشم جواب ما رو بدید یاعلی.
تری دی خانی

سلام دوست عزیز . این سوال رو در بخش پیامک سایت مطرح کنید تا پاسخ رو سریع از پشتیبان دریافت کنید . با تشکر 

محصولات پیشنهادی مرتبط

پکیج آموزش افتر افکت در معماری

پکیج آموزش افتر افکت در معماری

چرا به‌عنوان معمار باید افترافکت را یاد بگیریم . در پاسخ . شما به‌عنوان یک طراح و معمار که در ارائه پروژه‌های معماری می‌توانید قدرت گروه خودتان را در طراحی به بهترین شکل نشان دهید . فرقی نمی‌کند که پروژه معماری شما یک کار دانشجویی باشد و یا پروژه اجرایی یا طرحی از مسابقات معماری ،درهرصورت امروز نیاز بازار کار فراتر از انتظارات یک طرح معماری ساده خواهد بود و شاید فقط با یک رندر ساده مانند قبل نتواند پاسخگوی نیاز یک پروژه حرفه‌ای باشد

آموزش کامل پست پروداکشن

آموزش کامل پست پروداکشن

در این محصول شما بعد از رندر و خروجی در مرحله پست پروداکشن قرار میگیرید ، با اصول رنگ بندی در فتوشاپ و نحوه ایجاد درخت و انسان و بکگراند.همچنین ایجاد شیت بندی در معماری آشنا خواهید شد.

تلفن تماس واتس آپ اینستاگرام تری دی خانی