تنظیمات رندر ویری در تری دی مکس

تنظیمات رندر ویری در تری دی مکس
چکیده این مطلب : انتشار : 44737

شاید بارها سعی کرده‌اید یک رندر صحیح و باکیفیت بگیرید اما امکان ندارد این نکات حیاتی از ویری را ندانید و بتوانید رندر درست بگیرید، با توجه به تنظیمات رندر همیشه مشکل اصلی شما نورپردازی بوده و اینکه چطور بتوانیم یک نورپردازی صحیح و اصولی داشته باشیم

تنظیمات رندر در ویری 
 

 

شاید بارها سعی کرده‌اید یک رندر صحیح  و باکیفیت بگیرید اما امکان ندارد این نکات حیاتی از ویری را ندانید و بتوانید رندر درست بگیرید،  با توجه به تنظیمات رندر همیشه مشکل اصلی شما نورپردازی بوده و اینکه چطور بتوانیم یک نورپردازی صحیح و اصولی داشته باشیم و تنظیمات وی ری را در درست‌ترین حالت ممکن انجام دهیم . ما در مقالات قبلی درباره  پلاگین ویری و توانایی‌های آن و حتی شرکت سازنده صحبت کرده‌ایم و در مقالاتی تنظیمات رندر و پارامترهای آن را توضیح داده‌ایم  تا بتوانیم یک رندر صحیح داشته باشیم .خیلی از هنرجویان تمایل دارند فقط تنظیمات رندر و اینکه یک رندر باکیفیت را چطور باید انجام دهند اطلاعات کسب نمایند

اما در این قسمت تنظیمات رندر ویری را بخش به بخش بررسی کرده و اینکه هرکدام از پارامترها چه تأثیری درروند و کیفیت رندر و همچنین در زمان آن خواهد داشت .

 

در این آموزش ویری ما با شناخت اصولی و اطلاعات کافی از پارامترهای هر نرم‌افزار هنگام انجام یک کار  قادر خواهیم بود در بهترین حالت ممکن تصمیم‌گیری کنیم و بهترین تظیمات را انجام دهیم  .در ادامه مقاله تنظیمات رندر ویری را بررسی خواهیم نمود .
 


 

 

 

برای شروع کار و یک نورپردازی خارجی شما به یک نور روز و آفتابی نیاز دارید پس در اولین قدم . تصمیم میگیریم به چه نوع نور نیاز داریم و در چه اقلیم و در چه ساعتی . آیا یک غروب را می‌خواهیم شبیه‌سازی کنیم یا یک ظهر آفتابی داغ . پس یک نور خورشید در ادامه با مقالات سایت تری دی خانی همراه باشید .

 

 این کارها را برای تنظیمات رندرهای معماری انجام ندهید

 

 

Sun light برای ایجاد نور خورشید در vray 

 

 بسیاری از ما دوست داریم تا پروژه‌های خود را برای نورپردازی روز آماده کنیم چون در این حالت می‌توانیم تمام دیتا یل های ساختمان یا سازه‌های خودمان رابه‌صورت کامل نمایش دهیم  برای این روش باید از نور خورشید و یک sun light در کار استفاده کنیم که موقعیت قرارگیری آن و نحوه ترسیم آن در ویری و محیط نرم‌افزار تری دی مکس نمایش داده‌شده است .   برای نحوه ترسیم sun light  و اینکه در بهترین حالت به چه شکل می‌توانیم آن را ایجاد کنیم آموزش‌هایی را در سایت قرار داده‌ایم  حتی در پک‌های آموزشی تکنیک  شبیه‌سازی و ایجاد تصاویر نزدیک به واقعیت و رئال را ریزبه‌ریز آموزش داده ایم
 

برای آموزش این بخش ویدیو آموزش‌های نورپردازی خارجی در ویری را نیز قرار داده ایم  

 

ما در تنظیمات نور خورشید در مرحله اول هیچ نیازی نداریم تا بخواهیم پارامترهای آن را تغییر دهیم و در حالت پیش‌فرض بهترین تنظیمات را می‌توانیم برای آن داشته باشیم .  پس طبق تصویر و ویدیو آموزشی فقط نور خورشید را ترسیم کنید . 

 

 

 

Physical camera   دوربین فیزیکال تری دی مکس 
 


 

 یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین کارهایی که باید در شبیه‌سازی نورپردازی روز انجام دهیم ایجاد یک دوربین فیزیکال در محیط تری دی مکس می باشد که در گذشته این دوربین در تنظیمات وی ری و پس از نصب موتور رندر وی ری به تری دی مکس اضافه میشد اما در ورژن های جدید اتودسک این دوربین را به نرم افزار تری دی مکس اضافه کرده است که عملکرد این دوربین دقیقا مانند یک دوربین dslr می باشد و شما با قرار دادن آن در محیط پروژه خودتان می‌توانید نورهای مختلف را کنترل کنید و از ورود نور های اضافه به داخل لنز دوربین جلوگیری کنید .تصویر زیر نحوه کنترل کردن دوربین فیزیکال و تغییر پارامترهای آن نمایش داده شده است

 

 سوال : آیا نیاز داریم تا حتما از این دوربین استفاده کنیم . پاسخ : بله 
 


 

 


 

برای نور پردازی های بیرونی و استفاده از نور خورشید برای کنترل بهتر نور ها و کیفیت تصویر شما میتوانید از این دوربین استفاده کنید . چون شدت نور بسیار زیاد است . حتی شما هم در روز گرم آفتابی برای بهتر دیدن محیط از عینک افتابی استفاده میکنید .
 

البته در نور های داخلی میتوانید از این دوربین صرف نظر کنید . اما حرفه ای ها هیچ وقت قدرت و عملکرد این دوربین را نادیده نمیگیرند و در بیشتر مواقع در کارهایشان  این دوربین را  قرار خواهند داد .

 

آموزش دوربین فیزیکال در تری دی مکس


 

چگونه در ویری نورپردازی داخلی انجام دهیم

 

 تنظیمات رندر وی ری

 
 

بخش بالا ما دو پارامتر مهم در نورپردازی یعنی نور خورشید و دوربین فیزیکال شرح داده شد و اینکه شما برای ایجاد یک نور روز بیرونی نیاز دارید که حتما این دو پارامتر را در کار خودتان لحاظ کنید اما در ادامه آموزش به سراغ تنظیمات رندر می‌رویم بخشی که شاید هر کاربر حرفه ای و غیر حرفه ای را به چالش خواهد کشید .و برای یک رندر و هر کدام از بخش‌های مهم موتور رندر وی ری که تأثیرات زیادی در روی نورپردازی و میزان کیفیت خروجی کار ما خواهد داشت را شرح خواهیم داد . 
 

در ابتدای تنظیمات در پنجره رندر و تب ویری با گزینه های زیر مواجه خواهیم شد . 
 


 

Image sampler ( antialiasing)


 

در تمام تصاویری که به‌صورت پیکسل مشاهده می‌کنیم پس از زوم کردن یک تصویر شاهد آن هستیم که اطراف تصویرمان به صورت پله پله یا پیکسل نمایش داده می شود . شما در قسمت image sampler برای کنترل بهتر پیکسل های اطراف یک آبجکت در رندر  و همینطور نحوه رندر گرفتن و نمایش پردازش خروجی می توانید تصمیم بگیرید . اما در این بخش چه مواردی را پیش رو خواهیم داشت .
 


دو گزینه در ویری 3 قرار داده شده و میتوانید حالت progressive  و در حالت بعد buket   را انتخاب کنید . اما این دو گزینه چه تاثیری در کار ما خواهد داشت و دلیل قرار دادن آن چیست ؟
 

 

آموزش کامل نور پردازی و رندر و درک صحیح متریال ها در پکیج ویری نیترو به صورت تخصصی و پروژه محور آموزش داده شده . 
 


 

یک لحظه به جای حفط کردن این پارامتر ها به آموزش های این پکیج . و رندر و خروجی هنر جوهای این دوره دقت کن 
 


 

 

 

 

و نمونه کار هنرجوهای دوره .  با یک بار هزینه و یادگیری تخصصی میتوانید با رندر حرفه ای درآمد زایی خودتان را شروع کنید .
 

 

 

 


 

     Type ( buket)

 

این بخش به شما امکان تحلیل و محاسبات را به صورت  کادر های کوچک  خواهد داد  ، اما به هر کدام از خانه هایی که برای رندر گرفتن شما در محیط رندر دیده می شود باکت گفته می شود که با توجه به تعداد هسته های پردازنده شما می تواند تعداد آن تغییر کند که هر کدام از آنها می توانند پردازش یک قسمت از رندر را در نظر بگیرند. و در ورژن جدید ویری زمانی که روند رندر رو به اتمام باشد این باکت ها کوچک تر شده تا آخرین لحظه پردازنده سیستم شما را برای محاسبه رندر استفاده خواهد شد .

 

در صورت استفاده از متریال های سنگین مانند شیشه و فلز باکت ها زمان زیادی را روی ابجکت برای پردازش صرف خواهند کرد .و در این آموزش چون هدف یک تنظیم اصولی از رندر میباشد پس در حد اطلاعات اولیه شرح داده و از توضیحات اضافه و تخصصی خودداری میکنیم . 


 

Type(progresive)

 

در این حالت شما همان لحظه اول تمام صفحه رندر را مشاهده خواهید کرد . این حالت پنجره رندر شما به صورت یک باکت بزرگ نمایش خواهد داد که البته چیزی با شکل باکت را مشاهده نخواهید کرد   و مرحله به مرحله رندر شما تا مرحله نهایی به صورت کامل از کم نور به سمت پر نور  و تکمیل شدن فرایند رندر پردازش 

 

می‌شود و شما تصویر را برای نهایی شدن مشاهده خواهید کرد که برای کنترل آن می‌توانید زمان مناسب برای رندر را در تنظیمات آن ایجاد نمایید .

 

 نکته

. اگر رندر را در حالت progresive قرار دهید و زمان مناسب برای پردازش نهایی و رندر را در نظر نگیرید در نهایت کارتان به صورت نویز و بی کیفیت نمایش داده شود. این سوالی است که بسیاری از کار بران میپرسند . و در این تنظیمات فرض را بر این گذاشته که شما حالت buket را انتخاب کرده ایم . 


 

Image filter    در تنطیمات موتور ویری  
 

 

برای نمایش دادن فیلترهای مختلف استفاده می شود به این معنی که تصمیم بگیرید پیکسل ها چگونه در کنار هم نمایش داده شود حالت شارپ بودن و یا نرم بودن یک خروجی رندر را میتوانیم کنترل کنیم . و حالت های به اصطلاح  پله پله در گوشه های تصویر و یا پیکسل های سطح را به وضوح نمایش دهیم . حالت 

 

های catmull-rom- vray lanczos- میتواند نتیجه های مناسب را به ما بدهد . البته با یک مدل ساده و نور پردازی گزینه های دیگر را هم امتحان کنید .

 

چهار نکته حیاتی درباره رندر که تو از آن بی خبری

 

 

Global  dmc  و تنظیمات آن در ویری 
 

تا به حال از دوستان خود شنیده اید که گفته اند  ( نمیدونم چرا رندرم بی کیفیته و اصلا باهاش حال نمیکنم ) شاید هم نشنیده اید  . اما بدانیم از این قسمت برای کنترل  subdivideهای محیط استفاده میشود . خب این یعنی چی ؟
 

در حالت ساده شما در بخش های مختلف از موتور ویری مانند نور ها و متریال ها گزینه ای به نام subdive خواهید داشت که وظیفه آن ریز کردن کار و ایجاد جزییات بیشتر برای موتور  ویری خواهد بود تا با تحلیل هر کدام از بخش ها ی کوچک تر بتواند کیفیت بالاتری را ایجاد کند  شما با تغییر مقدار آن میتوانید مقدار نویز ها و لکه ها یا سیاهی های صحنه را کم کنید .

 اما در حالت عادی اگر این بخش را هم پیدا کنید به صورت غیر فعال خواهد بود . در این بخش با فعال کردن local subdivs  میتوانید آنها را فعال کرده و یا در همین قسمت یک کنترل کلی بر روی تمام subdivs  ها در محیط مکس داشته باشید . به هیچ عنوان این گزینه را دسته کم نگیرید . و مقدار تاثیر آن را در یک پروژه امتحان کنید .  اما شدت آن را بی دلیل و برای افزایش کیفیت روی مقدار های بالا قرار ندهید . به عنوان مثال 


 

اگر بر روی 8 بود شما روی 20 قرار دهید .

 

 Color mapping vray setup کنترل شدت نور و رنگ

اگر دوربین های قدیمی را یادتان باشد همیشه نور زیاد باعث از بین رفتن یک عکس می شد . و بعد از کلی انتظار برای ظاهر شدن تصویر متوجه می شدیم که عکس ما در همان تاریک خانه عکاسی سوخته و از بین رفته . داستانی بود . مشکل از عکاسی نبود بلکه اون شخص عکاس بود و بدون توجه به میزان نور صحنه به قول خودش از ما عکس میگرفت .حالا در رندر هم مورد مشابه سوختگی پیکسل یا همان burn pixel  را خواهیم داشت .  پس یکی از موارد مهم در تنظیمات رندر 
 

 

ویری همین مورد خواهد بود .


 

 

 

 از قسمت color mapping  در vray  برای کنترل شدت روشنایی  و سوختگی یک سطح استفاده می شود که به صورت پیش فرض در حال reinhard قرار گرفته است که شما برای کنترل و جلوگیری از سوختگی پیکسل ها می توانید پس از نورپردازی آن را در حالت exponentialقرار دهید تا تعادل رنگ ها و متریال های شما برقرار شود. که در این بخش گزینه های دیگر هم وجود دارد و از توضیح آن صرف نظر میکنیم . اینکه کدام گزینه بهترین خواهد بود بستگی به نوع نور پردازی شما و متریال ها خواهد داشت . حتما در پروژه های خودتان آنها را تست کنید . 


Global illumination(gi)  روشنایی سراسری

 

از این قسمت می توانیم روشنایی سراسری vray  در محیط کاری خودمان را کنترل کنیم فرقی نمیکند برای رندر های خارجی باشد یا نور پردازی ورندر داخلی ،  برای این روش ویری دو حالت موتور های اولیه و ثانویه را قرار داده که برای هرکدام از آن‌ها الگوریتم مخصوص به خود نوشته شده است که شما در مرحله اول  یا primary engine مقدار پرتاب نور به سمت سوژه خود را محاسبه کرده و در حالت دوم یا موتور ثانویه می‌توانید مقدار بازتاب فوتون ها و برخورد آن به آبجکت های
 


 

 


 


 

دوم را محاسبه نمایید .  یعنی فتون و نوری که از خورشید به سمت سوژه آمده  با سطح برخورد کرده و در حالت دوم بازگشت فتون ها و برخورد آن به آبجکت های کناری خواهد بود  که بسیار اهمیت دارد . و اما ..
 

   الگوریتم پردازش اولیه فوتون .

 Primary engine


 

قرار  دادن در این حالت Irradiance map می‌تواند یک حالت مناسب در  نورپردازی برای شما شبیه سازی کند که در این حالت پس از انتقال نور از منبع نور یا خورشید و تماس آن با آبجکت می‌تواند یک نور خارجی و دارای تعادل رنگ را برای شما فراهم نماید که در حالت پیش فرض این موتور در حالت brute force قرار داده شده که می توانید در نور بیرونی تفاوت هر کدام را مشاهده کنید . و علاوه بر کیفیت زمان رندر را هم در نظر بگیرید . حتی میتوانید با تغییر آن در حالت irradiance map وارد بخش تنظیمات map شده و زمان و کیفیت رندر را  در حالت low  و یا high تغییر دهید . اما کدام کم یا زیاد ؟
 


برای تست رندر ها این مقدار را در کمترین حالت قرار دهید.

 
 

زمانی که ما پروژه ای را انجام میدهیم نیاز ی نیست تا در شروع یک پروژه تمام پارامترها را در بالاترین حالت ممکن قرار دهیم ابتدا می خواهیم پروژه را تست بگیریم  ،تا در چند مرحله باکارفرما یا استاد خودمان کار را کرکسیون کنیم . پس برای شروع پارامترها را در کمترین حالت قرار داده  یعنی  lowتا بتوانیم در کوتاهترین زمان ممکن رندرها را به‌صورت تست مشاهده کنیم و در پایان کار می توانیم پارامترها را افزایش دهیم  . که البته قرار دادن این بخش در حالت های مختلف بستگی به سخت افزار سیستم شما دارد . پس اگر سیستم شما توان کافی ندارد پیشنهاد میکنیم به هیچ عنوان این بخش را در تنظیمات بالا قرار ندهید .
 

Secondary engine  موتور ثانویه در ویری

 

 موتور ثانویه در حالت light cash

 
 

زمانی که شما حالت light cash را انتخاب میکنید یعنی بازتاب فوتون های ثانویه و برخورد آن به آبجکت ها با الگوریتم لایت کش محایبه شود ، پس در این حالت تنظیمات رندر شما تغییر کرده و می توانید تغییرات بیشتری را انجام دهید که یکی از مهم ترین بخش های آن در تنظیمات رندر وی ری بخش subdivs  می باشد
 

تنظیمات light chash  در ویری


 

در واقع این بخش رندر شما را به اجزا کوچکتر تقسیم خواهد کرد  پس مقدار زیاد در ساده ترین حالت یعنی تقسیم بندی بیشتر . مقدار کم در تست رندر ها مانند 300 یا 400 و در رندر های نهایی بین 1000 تا 2000 برای سیستم معمولی . توجه کنید افزایش مفدار این بخش  میتواند تاثیر زیادی در زمان رندر خروجی کار شما داشته باشد . و همینطور کاهش مقدار sample sizeکه تمام آنها مانند تصویر نمایش داده شده است و در این حالت شما به تنظیمات کمتر نیاز دارید 

 

 

 

با نور ها بازی کن اما بازیچه آنها نشو

نورپردازی در تری دی مکس


 

و در پایان برای تنظیمات بهتر رندر و یک رندر با خروجی با کیفیت به مراحل مدل سازی و رفتار های نور و متریال دقت کنید . بدون داشتن یک مدل سازی صحیح و شناخت و درک و رفتار متریال ها در برابر نور ها حتی اگر ساعت ها هم برای تنظیمات رندر وقت بگذارید هیچ نتیجه ای  حاصل نخواهد شد  و فقط از این کار لذت بخش خسته خواهید شد . در پک آموزش تری دی ویزارد به روش های اصولی مدل سازی و همینطور  در ویری نیترو تمام تکنیک های نور پردازی داخلی و خارجی و همینطور نور های شب پرداخته شده است تا هنر جویان به سطحی از کیفیت برسند که بین عکس و رندر های آنها تفاوتی حس نشود .
 


چرا تو مثل بقیه نمیتونی رندر خوب بگیری

رندر های اولیه من فقط خنده دار بود تا اینکه ..

 

 

مدرس مجتبی امیرخانی

معمار و مدرس نرم افزار های معماری 
 

 

 

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از محصولات زیر نیز استقبال کرده اند

aftereffect-training-package-in-architecture

پکیج آموزش افتر افکت در معماری

چرا به‌عنوان معمار باید افترافکت را یاد بگیریم . در پاسخ . شما به‌عنوان یک طراح و معمار که در ارائه پروژه‌های معماری می‌توانید قدرت گروه خودتان را در طراحی به بهترین شکل نشان دهید . فرقی نمی‌کند که پروژه معماری شما یک کار دانشجویی باشد و یا پروژه اجرایی یا طرحی از مسابقات معماری ،درهرصورت امروز نیاز بازار کار فراتر از انتظارات یک طرح معماری ساده خواهد بود و شاید فقط با یک رندر ساده مانند قبل نتواند پاسخگوی نیاز یک پروژه حرفه‌ای باشد

Package-How-to-make-money-in-architecture

پکیج درآمد دلاری در معماری

چطور باید در معماری حقوق و درآمد مناسب داشته باشیم و بتوانیم با کارفرما یا مشتری وارد پروژه و درآمد زایی عالی شویم، در این پکیج عملکرد و تکنیک های حرفه ای معماران آموزش داده شده است

The-object-is-ready-for-3dmax

آبجکت آماده تری دی مکس

در این بسته آموزشی آبجکت های آماده با موضوعات مختلف برای طراحی نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی . برای فضاهای مسکونی . اداری . ورزشی . پارک . ساحل . تجاری . پزشکی . و غیره تولید و جکع آوری شده است

نظرات

میثم مهدی زاده
۱۳۹۸/۰۶/۰۵
بسیار مفید و عالی ممنون از شما
تری دی خانی

تشکر از شما

Sn
۱۳۹۸/۱۲/۰۲
Awliii bud
تری دی خانی

ممنون

شهرزاد شریفی
۱۳۹۹/۰۲/۰۶
یعنی معرکه بود اولین رندرم با ویری بود ولی از همه ی رندرام بهتر بودعالییی انشالله همیشه سلامت باشین
تری دی خانی

ممنون از شما 

۱۳۹۹/۰۲/۲۵
سلام پکیج اموزش لند اسکیپ وفضای سبز میخواستم
تری دی خانی

سلام . برای مدل سازی و رندرینگ میتونیداز پکیجهای مکس وویری استفاده کنید .چون پکیج مخصوص این بخش جداگانه نیست

فاطمه
۱۴۰۲/۰۹/۰۱
خیلی عالی بود ممنونم
تری دی خانی

سلام سپاس 

محصولات پیشنهادی مرتبط

پکیج آموزش 3d max در معماری

پکیج آموزش 3d max در معماری

در این محصول شما با جادوی مدل سازی داخلی بیرونی و طراحی پارامتریک آشنا شده و همچنین اصول نورپردازی و متریال گذاری تری دی مکس را یاد خواهید گرفت

خرید پک آموزش vray

خرید پک آموزش vray

در این محصول شما با تخصصی ترین اصول نور پردازی و متریال vray آشنا شده و با تکنیک های این پک آموزشی میتوانید رندر هایی بسیار حرفه ای و بی نظیر ایجاد نمایید

تلفن تماس واتس آپ اینستاگرام تری دی خانی